Copy Is Right

Thursday, July 27, 2006

Kawan ,Sahabat atau kekasih?

“Rynn, kau ada plan tak petang ni?” Rizal bertanya.

“Plan? Tak de. Kenapa?”

“Macam biasa lah, padang! Okay?” Rizal meminta persetujuan.

Rynn memandang wajah Rizal yang seiras abangnya. Sememangnya dia dan Rizal berkawan baik setelah hubungan mereka sebagai kekasih terputus. Padanya, Rizal bagaikan abangnya yang sentiasa melindunginya.

Tidak terbalas jasa Rizal kepadanya. “Okay. Tapi aku mungkin lambat sikit.”

“All right!” Rizal tersenyum riang.

Nampaknya, dia tidak keseorangan petang itu. Tidak lama kemudian, Irah, awek kesayangan Rizal mendekati Rynn. “Rynn, kau ada pergi mana-mana ke hari ni? Aku ingat nak ajak kau beli barang kelas sikit,” Rynn serba salah.

Mahu tak mahu, dia terpaksa bersetuju. “Okay. Aku tunggu kat depan Best Choice Shop pukul 3. Jangan lambat!” Irah tersengih. Dia tahu dia sering lambat ketika berjanji.

“Irah, kau sayang kat Riez tak?” Rynn bertanya tiba-tiba ketika mereka sedang menikmati minum petang di Strawberry Café.

“Mestilah. Kalau tak, aku takkan jadi awek dia. Kenapa kau tanya ni?” Irah berasa agak pelik dengan pertanyaan Rynn.

“Tak de lah. Kalau kau sayang, baguslah. Jagalah si Riez tu baik-baik. Kau takkan jumpa lelaki sebaik dia lagi.”

”Kalau ada pun, satu dalam seribu, tau!” Irah tersenyum bangga.

“Kau cakap orang, kau dengan Am macam mana?”

Rynn terdiam. Dia merenung ke luar tingkap. Dia benar-benar buntu dengan soalan Irah. “Entahlah, Irah. Aku sendiri tak tahu. Aku rasa, dia bukan untuk aku. Dia terlalu baik untuk aku.”

Irah terkedu. “Kenapa ni, Rynn? Aku tengok Am sikit punya baik dengan kau. Kalau dapat sembang dalam kelas, aku tengok macam tak nak renggang je dengan kau.”

“Itu kata kau. Tapi, aku yang rasa, aku tahu. Aku tahu dia malu kawan dengan aku. Yelah, aku ni kan joreng nak mampus! Kau faham-faham lah aku ni….” Rasa sebak menerjah di hati Rynn. Dia cuba untuk menahan air matanya dari tumpah.

“Sudahlah, Rynn. Perasaan kau je. Dia okay.” Irah menenangkan Rynn. Rynn membisu. Keadaannya tetap serupa sehingga mereka pulang ke rumah masing-masing.

“Hei, Rynn! Kenapa ni? Macam muka tenuk belakang rumah aku je.” Rizal cuba untuk mengembalikan senyuman di wajah Rynn. Namun, wajahnya tetap sebegitu. Rynn tunduk menyembunyikan rasa sedihnya.

Rizal melabuhkan punggungnya di sebelah Rynn. “Rynn, aku tak suka tengok kau macam ni. Apasal ni? Pasal Am, ye?” Rynn mengalihkan pandangannya. “Rynn, pandang aku. Cuba cerita masalah kau. Aku bukan kawan kau ke?”

Perlahan-lahan Rynn memandang Rizal. Ada mutiara jernih di wajahnya. “Rynn, kenapa nangis ni? Cerita kat aku.” Rizal menjadi kurang sabar.

“Riez, aku…. Aku takut hilang Am.”

Rizal memandang wajah Rynn. Lama. “Rynn, kau jangan risau. Am tetap untuk kau” Rizal cuba untuk menyedapkan hati Rynn. “Rynn, aku respect kau. Kau sanggup menangis pasal Am walaupun kau rasa Am bukan untuk kau. Aku rasa, kau dengan Am akan lama. Kau jangan risau. Dia tetap untuk kau,” Rizal cuba memujuk Rynn.

“Riez, aku minta maaf sebab banyak susahkan kau selama ni. Aku rasa, baik kita jangan rapat sangat sekarang ni. Ye lah… kau dah ada Irah. Aku pulak…. Kau tau, lah kan? Aku takut nanti Irah fikir aku nak rampas kau dari dia. Al-maklumlah, aku ni bukannya baik pun…” Ada nada sebak di hujung suaranya.

Rizal terkejut dengan kata-kata Rynn. “Rynn, kau jangan kata macam tu! Kau tetap kawan aku! Aku pasti, Irah mesti faham!” Rizal cuba meyakinkan Rynn.

“Nope! Irah takkan faham. Aku tau, sebab aku pun perempuan. Kau kena faham tu. Aku tau apa yang dia rasa bila tengok pak we dia rapat dengan perempuan lain. Kalau kau, apa kau rasa kalau Irah rapat dengan lelaki lain?”

Rizal terdiam. Lama kemudian, dia kembali bersuara. “Rynn, kau buat aku rasa serba salah. Kalau aku tahu macam ni, aku takkan couple dengan Irah. Aku menyesal!” Suaranya bergetar menahan sebak.

“Riez, sudahlah. Benda dah lepas. Kau tak boleh biarkan Irah macam tu je. Okay, sekarang ni aku nak kau janji dengan aku kau takkan sia-siakan Irah.”

Rizal menggeleng. Lagaknya seperti anak kecil yang merajuk dengan ibunya. “Riez… kau sayang Irah tak?” Okay, kalau bukan pasal Irah, janji dengan aku atas nama persahabatan kita.” Giliran Rizal pula membatu.

Rynn menyeka air matanya. “Riez, aku anggap kebisuan kau tu sebagai setuju. Okay? Aku harap kau pegang pada janji kau. Kau takkan dapat perempuan lain sebaik Irah. Jaga dia baik-baik. Aku nak balik ni. Esok pagi, perkara pertama yang perlu kau ingat sebaik saja kau buka mata, adalah Irah. Bukan Irah DAN aku. Hanya Irah. Bye.”

Belum sempat Rynn melangkah, tangannya ditarik Rizal. “Rynn, terima kasih. Aku harap kau dengan Am berkekalan.” Rynn tersenyum sambil meregangkan pegangan Rizal.

Rynn melangkah dengan seribu rasa. Pelbagai perasaan bersarang di hatinya. Dia benar-benar sayangkan persahabatan dia dan Rizal. Tetapi dia harus berbuat begitu demi menjaga hati Irah. Dia tahu Irah begitu terluka dengan kemesraan dia dan Rizal.

Biarlah dia mengalah demi kebahagiaan Irah. Dia sudah puas mengecapi bahagia selama ini. Dia ingin Irah menikmati rasa cinta pertama dengan tenang tanpa gangguan. Memang itulah impian setiap insan di dunia. Ingin mencintai dan dicintai dengan aman.

Tetapi, tidak semua orang bernasib baik, seperti juga dirinya. Rynn ingin menjadikan Irah antara orang yang paling bernasib baik di antara yang bernasib baik, kerana Irah berhak mendapatkannya.

‘Aku harap apa yang aku buat tadi betul. Maafkan aku, Riez. Semoga kau bahagia dengan Irah….’

****************************

Pagi yang suram. Hujan turun mencurah-curah. Terasa malas untuk ke sekolah. Tetapi memandangkan hari persekolahan tinggal sebulan lebih, dipaksa dirinya ke sekolah. Setelah bersiap, dia duduk di meja makan untuk menikmati sarapan. Tetapi seleranya tertutup. Aroma nasi lemak ibunya gagal membuka pintu seleranya.

“Kenapa, Rynn? Biasanya Rynn suka makan nasi tu. Makanlah sikit. Nanti lapar.” Ibunya bersuara setelah mendapati Rynn hanya merenung nasi yang telah terhidang di dalam pinggan.

“Tak apalah, ibu. Rynn malas nak makan. Rynn dah minum cukuplah. Rynn pergi sekolah, ye bu?” Rynn mencium pipi ibunya selepas menyambar beg merahnya.

“Rynn, awal lagi ni!”

“Rynn kena pergi awal, bu. Rynn pegang kunci kelas. Budak-budak Kampung Baru datang awal. Bising pulak diorang nanti.” Rynn memberi alasan yang difikirnya cukup kukuh. Hujan di luar semakin reda.

Ibunya menggelengkan kepala melihat gelagat anaknya. Kebelakangan ini anaknya itu menjadi pendiam. Dia juga kurang bermesra dengan adik-beradiknya. Sifatnya yang kuat makan juga semakin berkurang. Dia tahu Rynn menghadapi masalah yang agak berat, kerana selama ini Rynn mampu menangani masalahnya dengan bijak.

“Rynn, kau pergi Pangkor tak, Sabtu ni?” Mira bertanya.

“Aku tak tahu lagi. Mungkin tak. Ada hal.” Rynn menjadi semakin malas dengan sebarang aktiviti.

“Alah, Rynn! Takkan Am tak pergi kau pun tak nak pergi?” Mira mengusik nakal.

Rynn menjadi berang mendengarkan kata-kata Mira. “Oi, Mira! Aku tak heranlah kalau dia tak pergi! Tak bermakna dia tak pergi aku pun mesti tak pergi! I’m independent, okay?” Rynn membalas pedas.

“Am, nekad Am!” tiba-tiba kedengaran suara Daus berkata kepada Am.

‘Ah!!! Bodoh betul aku! Apa Am kata nanti??? Kenapa aku tak tengok dulu??? Bodoh!!!” Rynn memarahi diri setelah menyedari Am berada di sebelahnya ketika itu. Dia begitu menyesal dengan tindakannya yang melulu itu.

“Irah, kali ni aku rasa, antara aku dengan Am betul-betul dah habis.” Irah agak terkejut dengan kenyataan Rynn. Irah memandang Rynn dengan penuh pertanyaan. “Kau nak tau ceritanya? Aku dah sakitkan hati Am hari ni. Tanpa aku sedar.” Rynn diam sebentar. Kesunyian petang itu terserlah.

Hanya kedengaran bunyi kipas berpusing ligat. Masing-masing memikirkan kata-kata yang harus diucapkan. “Aku rasa, cukuplah setakat ni. Aku dah penat.”

“Cepatnya kau mengalah, Rynn? Aku tak sangka kau selemah ni.” Kata-kata sinis Irah benar-benar membakar semangatnya. Tetapi, tiada apa yang boleh dilakukannya lagi.

“Irah, menyerah bukan bermakna kalah. Aku tau aku hanya tambahkan sakit dalam hati dia kalau aku terus sayangkan dia. Biarlah dia bebas. Aku tak mampu nak…”

“Rynn! Rynn yang aku kenal dulu bukan macam ni. Aku tak tau nak kata apa lagi. Terpulanglah pada kau nak buat apa. Asalkan kau bahagia.” Irah terus berlalu. Dia malas mendengar Rynn berkata yang bukan-bukan lagi. Rynn masih tidak mahu meninggalkan kelas itu. Kelas itu banyak meninggalkan kenangan manis dan pahit buatnya. Semuanya kerana Am.

Dia mengenali Am sejak dia masuk ke kelas itu. Kelas yang dianggapnya paling ceria dan nakal. 4Sc2 menyimpan banyak suka dan duka. Dan hari ini juga dia mendapat tahu dia akan bertukar ke kelas yang paling baik di sekolah itu tahun hadapan. Kelas RK, dia begitu anti dengan kelas itu.

Dia sendiri tidak tahu kenapa. Sejak Alia, salah seorang pelajar RK memberitahunya bahawa pelajar kelas RK tidak menyukainya, hatinya begitu tawar terhadap kelas itu. Itu semua adalah kerana Lin dan Asriah yang juga teman baik Rynn satu ketika dahulu. Tetapi semua itu musnah akibat ego yang melanda diri masing-masing. Masing-masing tidak mahu mengalah. Rynn begitu tertekan dengan kemusnahan persahabatan yang terjalin antara mereka.

Dia tidak menyangka sahabatnya sendiri sanggup menikamnya dari belakang. Tetapi kemudian muncul Irah dan Yati. Merekalah pengubat luka Rynn. Rynn gembira dengan kehadiran mereka. Tetapi kini Yati kurang rapat dengannya dan Irah. Mungkin kerana berada dalam kelas yang berlainan. Kursus yang diambil juga berlainan. Rynn mengambil Lukisan Kejuruteraan, manakala Yati mengambil Biologi.


***************************

Rynn pulang ketika loceng sekolah yang terakhir untuk pelajar sesi petang berbunyi pada pukul 6.30 petang. Rynn termangu di meja belajarnya. Kertas putih yang asalnya untuk ditulis nota fizik habis dicemari dengan contengan yang dilakukan di luar sedarnya.

“Rynn! Telefon!!” Ibunya terus memanggil buat ke berapa kali. Setelah bosan memanggil dari jauh, ibunya pergi ke biliknya. Pintu yang berkunci diketuk keras. Rynn terkejut. Dengan pantas tangannya memulas tombol pintu.

Terpacul wajah ibunya yang agak marah. “Kenapa lambat sangat? Ibu panggil pun tak dengar. Tido ke?” Rynn menggaru-garu kepala yang tidak gatal. “Ni, telefon!”

“Siapa, bu?”

“Rizal.” Ringkas jawapan ibunya. Ibunya menyerahkan telefon bimbit kepadanya sebelum berlalu ke dapur.

“Hello, Rynn bercakap.”

“Rynn! Kenapa kau? Lain macam je.” Rynn menarik nafas panjang sebelum memulakan percakapannya. Dia menghempaskan badan ke atas katil.

“Aku? Okay je.” Rynn cuba berdalih.

“Kau tipu. Dengar suara pun aku dah tau. Kau tak reti simpan perasaan kau tu. Cerita kat aku cepat!” Rizal mendesak.

“Riez… aku dah tak larat fikir hal-hal ni. Biarlah.”

Kedengaran dengusan Rizal di hujung talian. Terdapat rasa tidak puas hati dalam nadanya. “Rynn, aku kawan kau. Kau tak sayang aku ke?” Rasa sebak menerjah dalam hati Rynn. Dia memutuskan talian setelah agak lama mendiamkan diri.

Jemarinya ligat menaip setelah talian diputuskan. “Aku minta maaf. Dari kau buang duit telefon aku, baik kau telefon Irah. Kau dah ada tanggungjawab. Tanggungjawab ambil tahu pasal Irah. Aku tak penting lagi buat kau. Sori.” Rynn menekup mukanya dengan teddy bear pemberian pak ciknya. Dia menangis untuk kesekian kalinya.

Biarlah dia menangis sendirian. Dia puas. Puas kerana dapat mengekspresi perasaannya, biarpun tiada yang tahu. Sebentar kemudian, telefon berbunyi, menandakan terdapat mesej masuk. ‘Rynn, aku tak tau kenapa kau fikir macam tu, dan aku tak mahu tau. Walau macam mana pun, aku nak kau tau aku tetap sayang kau. Sayang seorang kawan. Sekarang ni aku nak kau sabar, dan jangan fikir banyak-banyak. Buatlah apa yang kau nak, asalkan kau puas hati. Jangan lupa hari Sabtu ni, Pangkor.’ Panjang pesanan Rizal.

Kata-kata itu memberi kesan yang mendalam dalam diri Rynn. ‘Nak pergi ke tak? Ah! Baik aku pergi! Boleh jugak release tension aku.’

If it’s wrong to tell the truth
What am I supposed to do?
When all I want to do is speak my mind…

Lagu ‘Guilty’ dendangan Blue menyentuh pangkal rasa Rynn. Kedinginan pagi itu begitu terasa. Pagi itu dia akan ke Pangkor bersama rakan sekelasnya yang lain. Dia sudah agak kuat untuk menerima kenyataan. Jam menunjukkan pukul 7.15 pagi. Sebentar lagi Irah akan datang menjemputnya. Irah… dia iri hati dengan kebahagiaan yang dikecapi Irah.

Rasa menyesal muncul sedikit. Menyesal kerana meninggalkan Rizal. Ketika itu dia terlalu mentah untuk menerima lelaki dalam hidupnya. Dia tidak mengerti makna cinta yang sebenarnya. Pada waktu itu, dia fikir, wajah adalah aset yang penting dalam mencari cinta. Rynn meninggalkan Rizal untuk bersama seorang senior yang agak kacak, tetapi mempunyai perangai yang buruk.

Setelah hubungannya dengan senior itu terputus, barulah dia sedar bahawa sikap adalah segala-galanya. Tetapi, segalanya sudah terlambat. Rizal begitu membencinya ketika itu. Setelah agak lama menjalani ‘proses pembaikan’, barulah mereka berkawan kembali, walaupun tidak seintim dulu. Rynn bersyukur, sekurang-kurangnya Rizal masih sudi berkawan dengannya. Lamunan Rynn terganggu apabila loceng rumahnya ditekan berkali-kali. Irah sudah sampai. Setelah mencium ibunya, dia menjinjit begnya dan terus berlari keluar setelah menyarung kasutnya.

Sehari di Pangkor memang memenatkan. Dia berasa gembira, tetapi terselit rasa kehilangan di sebalik kegembiraannya. Dia banyak termenung dari bersuka ria bersama rakan yang lain. Hal ini amat disedari Irah dan Rizal, terutamanya. Malam itu, ketika waktu barbeku, Rynn banyak menyindiri. Dia hanya duduk di dalam chalet. Apabila ditanya, dia hanya berkata bahawa dia menemani Aryss yang kebetulan pada malam itu sakit perut. Dia hanya keluar setelah diajak berkali-kali oleh Zua dan Mira untuk menikmati barbeku yang dibuat oleh Sham dan Zua. Setelah semuanya selesai, rakan-rakannya masuk ke dalam chalet. Yang tinggal hanya Roy, Zul, Zua dan Epic yang masih bersembang.

Rizal mendekati Rynn yang duduk sendirian. “Rynn, kenapa tak tidur lagi?” Rizal menyapa Rynn.

Rynn hanya senyum tawar. Dia tidak ada mood untuk membuka mulut. “Irah cakap kau telefon Am petang tadi. Betul ke?” Rynn hanya mengangguk. “Rynn… kau masih nak hubungi dia?” Rynn masih dengan pendiriannya. “Rynn, pandang aku. Cakap dengan aku. Kenapa ni? Kau marah kat aku?” Rizal agak berang apabila kata-katanya tidak diendahkan Rynn.

“Kau nak aku cakap apa? Aku dah tak ada apa nak cakap dah. Okay, betul aku telefon dia. So, what?” Rynn agak terganggu.

“Rynn, sorry ‘coz aku buat kau marah. Aku tak bermaksud nak sakitkan hati kau. Cuma aku nak cakap dengan kau, jangan jatuhkan maruah kau sebagai perempuan. Kau pun ada harga diri, kan? Dulu kau yang kata Am tak perlukan kau dah. So, buat apa kau perlukan dia lagi?” Rynn mencuka.

“Rynn, kau jangan salah anggap apa yang aku cakap ni. Aku cuma nak kau fikir balik. Kau masih ada aku dan Irah. Kalau kau masih harapkan dia, kau takkan ke mana. Listen, kau tak boleh kekal macam ni. Kau kena ingat tahun depan kita ada perang. Kita kena berperang dengan buku. Tahun depan SPM, Rynn! Kau jangan ingat hidup kau dah selesai.” Rizal menekan Rynn. Rynn tertunduk. Air matanya seakan mahu berlinang.

“Riez, cakap memang senang. Aku pun boleh cakap, aku tak perlukan Am lagi tapi, semua tu hanya dalam fikiran! Dalam hati aku, siapa tahu? Aku tak boleh kawal diri aku dari terus hubungi dia. Lainlah…”

“Lainlah apa? Lainlah kalau Am ada di sisi kau?” Rizal senyum sinis.

Rynn memandang Rizal dengan rasa tidak puas hati. “Sudahlah. Aku malas nak dengar kau cakap.”

“Rynn, kau sayang aku tak? Kalau kau sayang aku, tolonglah… tolong jangan buat macam tu lagi.”

“Sayang? Kalau aku sayang sekalipun, buat apa? Bukan sayang tu boleh bawak ke mana. Tak ada makna pun.” Giliran Rynn pula sinis.

Rizal menggeleng. “Rynn, kenapa dengan kau ni? Apa yang dah merasuk kau? Setan mana dah masuk dalam badan kau ni? Rynn, kau kena ingat. Setiap apa yang kau buat ada yang melihat. Kau nak ke Lin dengan Asriah gelakkan kau kerana kejar orang yang tak nak kat kau? Kau tak rasa malu ke?” Rynn kembali menyepi.

Rizal merenung Rynn. Dia tunduk kerana tak sanggup memandang wajah Rizal lebih lama. Wajah Rizal bagaikan bayangan abangnya yang telah pergi 3 tahun lalu.

“Rynn, aku tak tau sama ada apa yang aku cakap ni akan kau praktikkan atau tidak. Tapi kau kena ingat. Kau kena jaga harga diri kau dalam apa sekalipun yang kau buat. Walaupun kau tak punya apa-apa, sekurang-kurangnya kau punya maruah. Itu yang paling berharga. Kau faham maksud aku, kan?” Rynn mengakui kebenaran kata-kata Rizal.

“Sekarang ni, dengar. Aku tak mahu dengar dari Irah yang kau cuba untuk buat something yang boleh malukan diri kau sendiri.” Rynn sekali lagi menitiskan air mata. Entah mengapa, dia sendiri kurang pasti. Mungkin kerana terharu dengan nasihat Rizal.

“Rynn, sudah tu. Nanti Roy dengan Zul nampak, apa pulak diorang kata. Sekarang ni kau masuk bilik, tidur. Jangan fikir apa-apa lagi, okay?” Rynn menyapu air matanya. Dia menuruti kata ‘abangnya’ itu. Dia begitu menghargai nasihat Rizal. Dia menyimpan azam untuk melupakan Am. Tiada apa yang perlu dia harapkan lagi dari Am.

Sekembalinya dia dari Pangkor, dia menanam azam baru. Dia ingin membina hidup tanpa Am. Dia juga ingin menjalani kehidupan seperti hidupnya ketika di Tingkatan 2. Tenang… aman… tiada gangguan tentang soal hati.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home