Copy Is Right

Wednesday, August 16, 2006

Rasin

SEBULAN berlalu, Encik Alex kembali mengalami sakit kepala yang serius hingga terpaksa dimasukkan semula ke hospital.

"Encik, saya rasa encik perlu memaklumkan hal ni kepada family encik."

"Saya tak nak family saya tahu tentang ni lebih-lebih lagi ibu saya. Dia sudah banyak menderita semenjak adik saya, William meninggal dunia disebabkan penyakit yang sama. Saya harap awak faham."

" Ya, saya faham."

########################

Setiap hari aku akan pergi melawat Encik Alex sesuai dengan tugasku sebagai setiausahanya. Aku akan membawanya bersiar-siar di taman hospital untuk menghilangkan rasa bosannya.

"Awak tahu Sarah,saya rasa bosan sangat berada di sini. Entah bila saya boleh pulang ke rumah," katanya melepaskan keluhan.

Aku pernah bertanya pada doktor tetapi jawapannya agak mengecewakan. Encik Alex perlu menjalani rawatan susulan selepas pembedahan yang dilakukan ke atasnya dulu di Jerman kurang berjaya. Aku berasa kasihan melihatnya, masih muda tapi menghadapi penyakit bahaya yang boleh meragut nyawanya. Aku jatuh hati padanya, namun aku hanya pendamkan perasaanku setelah mengetahui bahawa dia pernah kecewa dalam percintaan. Aku akan berterus-terang dengannya setelah aku benar-benar pasti akan perasaan sebenarku terhadapnya.

"Encik Alex, selama kita bekerja bersama saya amat menghormati encik sebagai ketua saya. Namun perasaan baru yang muncul dalam hati saya langsung tidak saya sedari bila dan kenapa ia berlaku."

" Maksud Sarah?"

"Entahlah, saya rasa saya telah jatuh cinta pada Encik Alex." Aku meluahkan rasa hatiku.
Aku dapat lihat perubahan pada wajah Encik Alex. Sememangnya aku tertarik dengan raut wajahnya yang tenang dan seiras pelakon yang aku minati, Rasin.

"Saya hanya anggap awak sebagai pekerja saya dan tak lebih dari tu. Terima kasih kerana datang melawat saya, selepas ini awak tak perlu datang lagi," katanya sambil berlalu pergi dari situ.

Aku ingin membantu tapi segera tanganku ditepisnya. Untuk sampai ke biliknya dia perlu melalui jalan yang permukaannya tidak rata. Tiba-tiba dia terlanggar batu menyebabkan dia terjatuh dari kerusi rodanya. Aku cuba menolong namun dia menolak dengan kasar.

"Saya boleh bangun sendiri," balasnya dengan nada suara yang tinggi.

Aku menjadi marah padanya. Perlukah dia membahayakan diri untuk mengelak dariku, aku hanya menjerit dalam hati. Sebenar - benarnya aku tidak mahu sesuatu buruk berlaku padanya.

######################

"Am I gonna see him again?" hatiku tertanya-tanya tanpa memerlukan jawapan. Dalam kotak fikiranku terngiang - ngiang lagu Dayang Nurfaizah............

Ingin ku pandang wajah mu
Di setiap ketika
Tiada jemu biar pun terluka
Ingin dibelai selalu
Bagaikan waktu dulu
Rasa bahagia dalam dakapan mu

Ku rindu
Wajah dan senyuman mu
Memberikan cahaya
Di dalam mimpi - mimpi ku
Kau pergi membawa hati ini
Tinggalkan ku sendiri dalam sepi

Aku tetap pergi ke hospital untuk melawat Encik Alex walaupun tidak bersemuka dengannya namun sekadar memerhati melalui cermin biliknya sudah membuatkan aku rasa gembira.

Dia kelihatan asyik termenung dan jarang berbual - bual walaupun ramai teman sepejabat datang untuk bertanyakan khabarnya. Dia masih tidak mahu bertemuku, setiausahanya sendiri untuk bertanyakan perihal kedudukan syarikat. Aku terasa sedih. Aku tak harapkan balasan cinta dari Encik Alex yang kerapkali aku panggil Encik Rasin. Aku malu padanya, sebab itu aku sengaja menjauhkan diriku apabila dia ingin bertemuku walaupun aku tidak berdaya untuk melakukannya.

#########################

"Abang?" Aku terkejut melihat abangku di hospital, lalu aku segera menuju ke arahnya hingga terlanggar seorang pemuda. Aku cuba membantunya untuk duduk semula di atas kerusinya tapi apabila terpandangkan wajahnya, aku tidak jadi untuk menolong. Pemuda itu ialah Encik Alex.

"Why didn't you help that man?" abang bertanya sambil menuju ke arah Encik Alex untuk menolong. Aku segera menarik tangan abang merayu padanya untuk pergi dari situ. Aku pasti Encik Alex tertanya-tanya siapakah lelaki yang bersamaku. Aku sememangnya mesra dengan abangku, Saiful tetapi wajah kami langsung tiada persamaan memungkinkan Encik Alex menganggap abangku sebagai teman lelakiku. Ya, itulah alasan yang terbaik bagiku untuk mengelak dari Encik Alex. Aku terpaksa menjelaskan perkara sebenar kepada abangku dan Alhamdulillah dia memahami situasiku.

###################

Aku ke hospital seperti biasa tanpa pengetahuan Encik Alex. Tndakanku ini ibarat menghendap orang tapi tak kisahlah aku bukan buat perkara tak senonoh. Tapi hari ni aku terkejut besar melihat Abang Saiful sedang rancak berbual-bual dengan Encik Alex. "Ya Allah, janganlah dia tahu perkara sebenar," doaku dalam hati. Tepat jangkaanku, abang sedang menceritakan hal yang sebenar kepada Encik Alex. Hatiku menjerit menyuruhku masuk ke dalm bilik tersebut.

" Bismillahirrahmanirrahim."

Aku cuba membuka pintu. Aku terkejut apabila melihat Encik Alex berada betul-betul di hadapanku sebaik saja pintu dibuka. Aku cuba melarikan diri .

"Wait Sarah, I love you!" jeritan Encik Alex membantut pergerakanku. Aku terpaku apabila dia bergerak ke arahku lalu memegang tanganku. Aku hanya dapat melihat senyuman di bibir Abang Saiful. Kami masuk berbual di dalam bilik Encik Alex selepas abangku meminta diri.

"I don't know what to say," ujarku.

"Sarah, selepas awak suarakan rsa hati awak pada saya, saya rasa saya tidak layak untuk memiliki cinta awak. Tapi saya tak dapat nafikan bahawa saya juga telah jatuh cinta pada awak, Sarah Aisyah," terang Encik Alexander Farhan Abdullah sambil memegang tanganku.

"Saya rasa lega selepas meluahkan perasaan saya pada awak," sambungnya lagi.

"Saya rasa gembira sangat Encik Alex."

"Bukankah awak suka memanggil saya Encik Rasin, panggillah saya dengan nama tu, sudah lama saya tidak mendengar suara Sarah."

"Baiklah, Encik Rasin," balasku sambil ketawa.

######################

Aku menyangka Encik Rasin benar - benar cintakan ku. Namun kemesraan yang yang ditunjukkan bersama wanita tadi menganggu fikiranku. Adakah dia ingin balas dendam terhadapku? Kekecewaanku terhadapnya menyebabkan aku tidak lagi ke hospital melawatnya.

"Hello, does Ms. Sarah Aisyah live here?"

"Yes, that's my name."

"Saya doktor yang merawat Encik Alex, Dr. Razif. Keadaan Encik Alex semakin kritikal, saya rasa cik perlu datang segera ke hospital kerana pembedahan akan dilakukan ke atasnya."

Aku mengambil kunci kereta dan bergegas menuju ke hospital. Aku mula menangis apabila memikirkan apa yang telah berlaku pada Encik Rasin. Aku tak sanggup kehilangannya. Dalam kekalutan aku memandu aku cuba mengelak sesuatu di hadapanku menyebabkan aku terbabas dan melanggar pokok di tepi jalan. Selepas itu aku tidak sedar apa yang berlaku seterusnya. Aku membuka mata apabila mendengar namaku dipanggil lembut. Aku kenal suara tu, Abang Saiful.

"Sarah di mana bang?"

"Sarah kini di hospital. Semalam Sarah kemalangan dan tidak sedarkan diri sampai sekarang."

"Bagaimana keadaan Encik Alex ?"

"Sarah jangan risau. Sarah perlu banyak berehat."

"Sarah nak pergi lawat dia," balasku tegas.

####################

"Sis, how is Mr. Alex's condition?" aku bertanya kepada jururawat yang datang memeriksa Encik Rasin.

"Keadaannya sudah stabil tapi dia perlu banyak berehat."

Aku duduk di sisi Encik Rasin sambil memegang erat tangannya. Aku berharap dia cepat sedar.

Lafazkan cinta dari bibir mu
Ingin ku dengar sekali lagi
Lafazkan dari hati tulus dan suci
Serahkan cinta abadi
Oh ! Bisikan rindu nan syahdu
Pinta ku yang terakhir dari mu
Pinta ku hanya satu.......
Usah kau berlalu

Aku menemaninya hingga tertidur.


"Air.....air......" kedengaran lemah suara Encik Rasin.

Aku terjaga lalu membasahkan bibirnya yang kekeringan. Terasa kasihan melihat keadaannya.

"Dr. adakah Encik Alex akan sembuh?"

"Ya, pembedahan kali ini berjaya mengeluarkan kesemua ketumbuhan di dalam otaknya. Dia sudah tidak perlu menjalani rawatan susulan," terang Dr. Razif.

Aku gembira mendengar berita tersebut. Tidak sabar rasanya untuk aku memberitahu Encik Rasin. Hasratku terbantut apabila melihat dia berbual mesra dengan wanita yang aku lihat dulu bersamanya. Aku tidak tahu apakah hubungan antara mereka berdua. Aku terasa seolah-olah Encik Alex hanya mahu mempermain - mainkan aku. Sekali lagi aku mengelak untuk bertemu dengannya. Ternyata aku cemburukan kemesraan mereka.

#####################

"Sarah, wait for me. Kenapa elak bila saya panggil awak?" tanya Encik Alex setelah memastikan bahawa aku tidak akan lari lagi daripadanya. Memang aku sengaja melarikan diri darinya. Aku tidak mahu dikecewakan lagi.

"Please don't do this to me. I need you."

Aku terasa hendak ketawa mendengarnya berkata begitu.

"You're getting married Mr. Alex !" tingkahku keras kerana kecewa selepas melihat kad undangan perkahwinan yang terpahat nama Sabrina dan namanya di atas mejanya.

"Yes, i'm getting married but with you, you're the one that I love, Sarah. Will you marry me and be my wife?"

Aku mahu menolak kerana tidak mahu dianggap menghancurkan rumah tangga yang bakal dibina hanya kerana kepentingan diriku sendiri. Tapi Encik Rasin lebih pantas dengan menyarungkan cincin ke jari manisku. Cincin yang aku lihat di atas mejanya.

" Saya akan hantar rombongan meminang awak esok. Saya dah maklumkan hal ni kepada family saya dan mereka menerimanya. Please don't refuse me....."

Aku mengangguk tanda menerimanya.

######################

Majlis perkahwinan kami berlangsung dengan meriahnya. Aku sangat gembira setelah mengahwini Encik Alex yang sangat aku cintai selain raut wajahnya yang seiras Rasin.
Setahun kemudian kami dikurniakan sepasang cahayamata kembar yang sihat dan comel.
"Abang nak namakan mereka Daniel Aizat dan Daniela Izzati." Ujar Abang Rasin sambil memangku Daniel Aizat. Merekalah permata hati dan pengikat kasih kami. Aku bersyukur kerana kebahagiaan masih menjadi milik kami berdua.....

0 Comments:

Post a Comment

<< Home