Copy Is Right

Wednesday, August 16, 2006

Cash

8.00 malam, 15 Januari 2000

Jam menunjukkan pukul 8.00 malam. Tapi aku macam tak pula rasa apa-apa.
Bukannya apa, besok ada kertas pertama untuk exam. Subjek yang paling tak diminati. Walau apa pun, nak tak nak terpaksa gak ambil subjek.

Nak baca nota Syamil pinjam. Katanya nak salin nota. Apa dia tak buat nota ke dalam kelas? Itu pun bukannya nota yang aku buat, cuma nota yang aku salin dari Cikgu Ahmad. Nak kata well-prepared, banyak lagi yang tak baca. Nak kata tak prepare pun tak jugak. Tawakkal je lah.


10.00 malam, 15 Januari 2000

Pejam celik pejam celik jam dah pukul 10 malam. Rasa ngantuk la. Nota ni aku kena habiskan jugak. Kalau tak alamatnya besok tak dapat nak jawab soalan. Tapi itulah yang memeningkan kepala aku. Lagi banyak yang aku baca, lagi banyak yang aku tak faham. Aku ni bukannya jenis baca sekali terus ingat. Tapi kena baca berulang-ulang kali.

Lagi satu, malas nak nak tanya orang lain kalau tak faham. Sah aku memang bodoh sombong. Tapi itulah cara aku. Selagi aku tak faham, selagi itulah aku cuba selesaikan sendiri. Kalau betul-betul tak faham, ha... baru aku tanya orang lain. Kelas tak aku ni?


11.00 malam, 15 Januari 2000

Mata aku dah berat. Rasa dah tak larat nak baca lagi. Tapi banyak lagi tak baca. Tak apa, aku baca sikit-sikit. Nanti lama-lama banyaklah. Itulah petua yang diberi oleh guru kaunseling aku. Siapa lagi kalau bukan emak yang sentiasa mengambil berat tentang aku. Kalau ayah, bukannya tak ambil berat, tapi kadang je. Emak pulak selalu. Itu yang aku sayang sangat kat emak.

Baru nak lelapkan mata, si Syahrul datang. Katanya nak pinjam nota. Aku cakap, Syamil pinjam kejap lagi dia pulangkan. Ada jugak manusia jenis ni. Besok nak exam, malam ni baru nak pinjam nota. Tapi Syahrul tak pa, dia baca sekali, terus ingat. Tak hairanlah setiap kali ujian dia dapat markah paling tinggi.


12.00 malam,16 Januari 2000

Memang dah tak larat mata aku. Bantal pun dah melambai-lambai. Aku susun buku atas meja. Lepas tu terus tidur. Tak ingat apa-apa. Nyenyak habis. Cuma aku terjaga pukul 3.00 pagi, tetiba je black out. Uhhh panasnya! Tapi entah macamana aku terus tidur. Sedar-sedar aku terjaga pukul 6.20 pagi!


7.00 pagi, 16 Januari 2000

Lagi 1 jam setengah. Aku baca pun selak-selak je. Tetiba je aku rasa macam nak tiru. Ahhhh bukannya selalu. Aku ambil pensil tulis sikit-sikit kat kertas kosong. Lantaklah aku tawakkal. Banyak sangat formulanya tu. Mana taknya Cikgu Ahmad ajar banyak sangat. Senang kan? Itulah yang selalu dia cakap. Entahlah buat yang terbaik untuk diri aku. Paling penting aku bahagia. Orang lain pun bahagia. Ya tak?


8.30 pagi, 16 Januari 2000

Masuk je kelas, kerusi dah tersusun. Cikgu Ahmad pun dah terpacak dalam kelas. Aku terus duduk paling depan. Aku keluarkan pen, liquid paper, pensil dan semua barang perlu untuk menghadapi exam ni. Aku tengok kiri kanan, masing-masing tekun baca buku. Cikgu Ahmad arahkan simpan buku masing-masing. Lepas tu dia suruh aku agihkan kertas soalan. Bila aku agihkan kat orang, aku sendiri tak dapat kertas.


9.00 pagi. 16 Januari 2000

Bila buka je kertas soalan, aku rasa bahagia sebab apa yang aku tulis dengan pensil semuanya keluar. Tapi ada soalan yang aku tak dapat jawab. Lantaklah mungkin ini sebab aku tiru kat kertas lain agaknya. Lepas tu pula Cikgu Ahmad terperasan pulak yang aku ni macam tak reti nak duduk diam. Habis macamana nak buat. ”Awak tiru ya?” dia serkap jarang. ”Taklah,” aku jawab. Padahal tiru jugak tapi tipu. Padan muka kau. Kena cash jugak kat situ. Walaupun orang lain tak nampak, tapi tuhan nampak. Padan muka kau kifarah ada cash pun ada. Taubat! Aku tak buat lagi.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home